Kauno lopšelis-darželis „Pelėdžiukas“ – tarptautinio „Code4EU“ projekto dalyvis! Nauda ir vaikams, ir mokytojams

Šiuolaikinis ugdymas sparčiai keičiasi – siekiama lavinti ne tik vaikų kritinį mąstymą, kūrybiškumą ir problemų sprendimo įgūdžius, bet ir paruošti vaikus ateičiai, kai technologinis raštingumas taps kasdienybe kiekvienam, o ypač  –  vaikams. Viena iš perspektyviausių ugdymo sričių – programavimas, kurio mokyti galima pradėti jau ikimokyklinio amžiaus vaikus, tam pasitelkiant žaidybinius elementus, kūrybines užduotis ir interaktyvias veiklas.

Tarptautinė švietimo bendradarbiavimo platforma eTwinning suteikia pedagogams galimybę kurti inovatyvius projektus, skatinančius mokymosi bendruomenių augimą ir tarpkultūrinį dialogą. Vienas tokių projektų – „Code4EU“ – vaikus supažindino ne tik su programavimo pradmenimis, bet ir prisidėjo ugdant jų skaitmeninį raštingumą, puoselėjant europines vertybes.

Projektą „Code4EU“ inicijavo ir koordinavo mokytojos Ionela Camelia Lazea (Rumunija) ir Kalliopi-Lina Kynigopoulou (Graikija). Ši jungtinė iniciatyva leido vaikams atrasti programavimo pasaulį per kūrybiškas ir įtraukiančias veiklas, kartu ugdant svarbius ateities įgūdžius, skatinant domėjimąsi naujosiomis technologijomis.

2024 metų spalio–gruodžio mėnesiais Kauno lopšelio-darželio „Pelėdžiukas“ „Gandriuko“ grupės vaikai kartu su mokytojomis Sonata Jonauskiene ir Jurgita Jankūniene dalyvavo tarptautiniame eTwinning projekte „Code4EU“. Šios iniciatyvos įgyvendinimą darželyje palaikė ir skatino įstaigos direktorė Ramunė Džiaugienė – ji ne tik prisidėjo prie strateginio dalyvavimo planavimo, bet ir aktyviai stiprino pedagogų įsitraukimą, skatindama tarptautinio bendradarbiavimo galimybių plėtrą.

Šis projektas buvo skirtas skatinti programavimo ir robotikos veiklas Europos programavimo savaitės (Code Week) metu, taip pat informuoti apie europines vertybes ir pilietiškumą pagal eTwinning metų temą „Pilietiškumo ugdymas: švęskime tai, kas mus vienija“.

Projektas suvienijo 1 400 vaikų ir 80 mokytojų iš šešių Europos šalių – Rumunijos, Graikijos, Italijos, Lietuvos, Šiaurės Makedonijos ir Turkijos. „Gandriuko“ grupės vaikai kartu su bendraamžiais iš visos Europos daug sužinojo apie Europos Sąjungą, atrado jos kultūrinę įvairovę, mokėsi skirtingas tautas vienijančių vertybių pažinimo.

Įgyvendinant projektą buvo įvardyti du pagrindiniai komponentai: aktyvus mokytojų ir mokinių dalyvavimas vykdant numatytas veiklas bei mokytojų mentorystė, padedanti pradedantiems pedagogams įsitraukti į eTwinning, Code Week (2024 m. spalio 14-27 d.) ir ErasmusDays (2024 m. spalio 14-19 d.) iniciatyvas. Minėtos veiklos buvo vykdomos ir pristatomos tarptautinėse platformose, dalyvaujant internetiniuose seminaruose bei kodavimo kursuose.

Projektas prasidėjo 2024 m. spalio  pradžioje – „Gandriuko“ grupės ugdytiniai aktyviai įsitraukė į įvairias jų amžiui pritaikytas veiklas. Projekto pradžioje vaikai kartu su mokytojomis projekto partneriams pristatė savo darželį, grupę ir miestą. Stebėdami kitų šalių pristatymus, jie diskutavo apie panašumus ir skirtumus, taip ugdydami kultūrinį suvokimą bei mokydamiesi bendradarbiauti su bendraamžiais iš visos Europos.

Spalio 14-27 dienomis vyko Europos programavimo savaitė (Code Week), kurios metu prisijungėme prie šios iniciatyvos, naudodami organizatorių suteiktą unikalų veiklos kodą cw24-lDIr5, aktyviai dalyvaudami įvairiose programavimo veiklose.

Vaikai mokėsi programavimo pagrindų be kompiuterių – „unplugged“ užduotis atliko su spalvotomis kortelėmis, labirintais ir koduodami spalvas. Tuo pat metu kiekvienas projekto dalyvis mokytojas užregistravo savo veiklas tarptautinėse Code Week ir ErasmusDays platformose, taip jie visi prisidėjo prie programavimo sklaidos ugdymo proceso eigoje.

Spalio 11 dieną didžioji dalis projekto dalyvių mokytojų dalyvavo oficialiame „Code Week“ atidarymo renginyje, kuris pradėjo dvi savaites trukusias kodavimo veiklas visoje Europoje.

Be to, spalio 18 dieną Kauno lopšelio-darželio „Pelėdžiukas“ mokytojos Sonata Jonauskienė ir Jurgita Jankūnienė gilino savo žinias internetiniame seminare „Code Week: The Impact of AI on Programming Teaching“, kuriame buvo aptarta dirbtinio intelekto įtaka programavimo mokymui.

Ši patirtis praturtino pedagogų kompetencijas ir įkvėpė ugdymo procese aktyviau diegti inovatyvius skaitmeninius sprendimus. Dar kartą įsitikinome, kad programavimo pradmenys yra neatsiejama šiuolaikinio vaikų ugdymo dalis.

2024 m. spalio 21-25 dienomis aktyviai dalyvavome robotikos ir programavimo veiklose, pritaikytose vaikų amžiui ir gebėjimams. Veiklas suskirstėme į keturias pagrindines kategorijas:

  • Kodavimas mene ir amatuose – vaikai programavo spalvų sekas, kūrė geometrinius piešinius;
  • Kodavimas matematikoje ir moksle – buvo sprendžiamos skaičių sekų užduotys, dėliojami algoritmai;
  • Kodavimas kalboje – vaikai kūrė istorijas, naudodami paveikslėlių kodavimą;
  • Kodavimas per fizinį aktyvumą – sekdami algoritmų instrukcijas, vaikai žaidė judriuosius žaidimus.

 

Vykdydami projektą, daugiausia dėmesio skyrėme programavimui be technologijų, todėl kūrybiškai pritaikėme įvairias priemones. Vaikai mokėsi kodavimo principų naudodami natūralias medžiagas – pagaliukus, žymeklius, labirintus, tinklelius, spalvas ir sukurtas istorijas. Tokios veiklos padėjo geriau suprasti programavimo pagrindus, prisidėjo skatinant kūrybiškumą, kritinį mąstymą bei bendradarbiavimą.

Projekto kūrėjai sudarė palankias sąlygas tiek vaikams, tiek mokytojams aktyviai dalyvauti tarptautiniuose susitikimuose, vykusiuose spalio 17 ir 24 dienomis. Siekiant suderinti mokytojų darbo grafiką ir ugdymo programas, susitikimai buvo organizuoti tiek ryte, tiek po pietų. Tai suteikė puikią galimybę užmegzti ryšius su projekto partneriais, dalytis patirtimi ir stiprinti tarpkultūrinį bendradarbiavimą.

Spalio 17 dieną mūsų lopšelio-darželio vaikai ir mokytojos dalyvavo pirmajame virtualiame susitikime su projekto partneriais. Vaikai su nekantrumu laukė šios akimirkos, o susitikimas tapo ypatingu įvykiu – kupinu jaudulio ir džiaugsmo. Jiems tai buvo pirmoji galimybė pamatyti savo bendraamžius iš kitų šalių kitoje ekrano pusėje. Smagioje ir jaukioje atmosferoje visi kartu angliškai sudainavo „Happy Birthday, Erasmus Day!“, o vaikai drąsiai tarė „Labas“ ir „Viso gero“ tiek lietuviškai, tiek angliškai.

Tokie susitikimai leido vaikams ir mokytojams pajusti tarptautinės bendruomenės dvasią, kartu paskatino domėtis kitomis kultūromis, ugdyti kalbinius gebėjimus bei plėsti akiratį. Tai buvo pirmas žingsnis į aktyvų dalyvavimą tarptautiniuose edukaciniuose projektuose, skatinant bendravimą, toleranciją ir pažinimo džiaugsmą.

2024 metų lapkričio mėnesį projekto partneriai ir dalyviai aktyviai gilinosi į Europos Sąjungos istoriją ir vertybes. Mėnesio pradžioje tarptautinėse platformose Code Week ir ErasmusDays buvo pateiktos ataskaitos apie vykusius renginius, o visi dalyviai – tiek vaikai, tiek mokytojai – gavo dalyvavimą projekte patvirtinančius pažymėjimus.

Pirmąją lapkričio savaitę projekto dalyviai vaikai, atsižvelgiant į jų amžių, buvo supažindinti su Europa, Europos Sąjunga ir jai priklausančiomis šalimis, daug sužinojo apie pagrindines Europos Sąjungos vertybes, kai antai įtrauktį, toleranciją, teisingumą ir solidarumą. Taip pat buvo tyrinėjamas Europos Sąjungos žemėlapis, mokomasi atpažinti šalių vėliavas,  dalyvauta skaitmeninių žaidimų čempionate.

Norėdami pagilinti vaikų žinias, lapkričio 11-15 dienomis projekto dalyviai mokytojai kūrė skaitmeninius žaidimus, pritaikytus pagal vaikų amžių ir skaitmeninių įgūdžių lygį. Naudodami išmaniuosius telefonus, planšetinius kompiuterius ir interaktyvias lentas, vaikai turėjo galimybę pasinerti į daugiau nei 50 edukacinių žaidimų – galvosūkius, atminties lavinimo užduotis, rūšiavimo veiklas ir kt. Šie žaidimai buvo sukurti naudojant Educaplay, JigsawPlanet ir Wordwall platformas.

Lapkričio 11-12 dienomis mūsų lopšelio-darželio ugdytiniai dalyvavo skaitmeninių žaidimų čempionate apie Europą. Educaplay platformoje projekto organizatoriai sukūrė du žaidimų lygius – ikimokyklinio ir mokyklinio ugdymo. Čia vaikai kartu su virtualiu veikėju Froggy galėjo pasitikrinti savo žinias apie Europą, Europos Sąjungos šalis ir pilietiškumą. Net 85 proc. projekto partnerių aktyviai įsitraukė į čempionatą – dalyvavo 47 ikimokyklinio ugdymo pedagogai su vaikais ir 20 pradinių klasių mokytojų su mokiniais.

Lapkričio 14 dieną, 11 val., prasidėjo antrasis nuotolinis projekto partnerių susitikimas per Zoom platformą. Jo metu buvo pristatyti skaitmeninių žaidimų čempionato nugalėtojai, o visi dalyviai – tiek vaikai, tiek mokytojai – gavo „Code4EU skaitmeninių žaidimų čempionato“ sertifikatus. Džiaugiamės, kad mūsų ugdymo įstaigos „Gandriuko“ grupės vaikai užėmė palyginti aukštą 7-ąją vietą!

Lapkričio 18-30 dienomis projekto kūrėjai su partneriais parengė dvi priemones  – galvosūkių žemėlapį ir bendrą vaizdo įrašą. Kiekvienai dalyvaujančiai komandai buvo priskirta skirtinga Europos Sąjungos šalis, kurią reikėjo pavaizduoti nurodant sienų kontūrus, nuspalvinant nacionalinėmis spalvomis ir sukuriant simbolinius piešinius. Mūsų įstaigos ugdytiniai prisidėjo prie šio žemėlapio kūrimo, nuspalvindami Kroatijos ir Prancūzijos teritorijas šių šalių vėliavų spalvomis. Galutinis kūrinys tapo didžiule dėlione – interaktyviu Europos Sąjungos žemėlapiu.

Tuo pat metu buvo kuriamas ir projekto dalyvių bendradarbiavimo vaizdo įrašas. Vaikai atsakinėjo į klausimus:

  • Kas jums labiausiai patinka Europoje?
  • Kas jums labiausiai patinka Lietuvoje?

Šią iniciatyvą palaikė net 60 partnerių, kurie, atsiųsdami trumpus filmukus, prisidėjo kuriant jungtinį 25 minučių trukmės vaizdo įrašą, atspindintį, kaip mažieji dalyviai dalijasi savo žiniomis  apie Europą ir gimtąją šalį.

Lapkritis buvo itin aktyvus ir kūrybiškas mėnuo – vaikams buvo sudarytos galimybės sukaupti daugiau žinių apie Europą, daug  dėmesio skirta pilietiškumo ugdymui, skaitmeninių įgūdžių įsisavinimui, kultūrinio sąmoningumo plėtotei.

2024 metų gruodžio pradžioje įgyvendinome vieną iš pastarųjų projekto veiklų – pasitelkę dirbtinį intelektą, peržiūrėjome projekto kūrėjų sukurtą vaizdo istoriją. Joje Code Week Ally robotas keliauja po projekto partnerių šalis – susipažįsta su vietine kultūra, skatina domėtis programavimu, kartu prisideda prie Europos vertybių sklaidos stiprinimo.

Vaikai su dideliu susidomėjimu stebėjo, kaip Code Week Ally lankėsi Lietuvoje, pasakojo apie mūsų šalies informacinių technologijų pažangą ir vietinę kultūrą Europoje. Po peržiūros visi projekto partneriai – tiek vaikai, tiek mokytojai – šiai veiklai turėjo pasiūlyti pavadinimą. Mūsų ugdytiniai pasirinko „Ally aplankė 6 šalis: draugystės ir atradimų kelionė“, o vėliau vyko balsavimas, buvo išrinktas robotuko istoriją geriausiai atspindėjęs pavadinimas.

Kadangi 2024-ieji metai daugelyje Europos šalių buvo rinkimų metai, mūsų vaikai turėjo unikalią galimybę dalyvauti balsavime – taip prisidėta prie demokratijos ir pilietiškumo supratimo ugdymo. Iš 47 pasiūlytų pavadinimų daugiausia balsų, tai yra 21 proc. (434 balsai iš 2067) surinko Turkijos Bursos miesto vaikų darželio vaikų pasiūlytas pavadinimas „Ally, užkoduojanti lygybę“ („Ally coding for equality“).

Tokia veikla – puikus būdas tiek skatinti vaikų kūrybiškumą, tiek stiprinti demokratijos įgūdžius, skleisti Europos vienybės idėjas.

Kaip ir kiekvienas eTwinning projektas, šis taip pat turėjo vertinimo ir įsivertinimo etapą, kuris buvo neatsiejama kokybės užtikrinimo dalis.

Projekto vertinimo etapas prasidėjo 2024 metų gruodžio 9 dieną, kai vaikams, tėvams ir mokytojams buvo pateiktas anketų rinkinys. Likome labai patenkinti projekto turiniu, gausybe įgyvendintų veiklų, mokytojų bendradarbiavimo kokybe, nuoseklumu ir struktūrizuotu požiūriu, kurie leido sėkmingai pasiekti visus numatytus tikslus.

Projekto pabaiga – dalyvavimo sertifikatų įteikimas. Projekte dalyvavę mokytojai nekantriai laukia „Code Week“ išduodamų Pažangos sertifikatų, patvirtinančių gausų dalyvavimą bendruose renginiuose, projekto veiklų sklaidą įvairiais kanalais ir pasiruošimą teikti paraiškas dėl Nacionalinių eTwinning projekto kokybės sertifikatų.

Projektas „Code4EU“ vaikams padėjo ne tik plėsti savo akiratį ir susidomėti programavimu, bet ir suteikė unikalią galimybę pažinti kitų šalių kultūras, prisidėjo prie pilietiškumo ugdymo.

Mūsų ugdymo įstaigos atstovai, mokydamiesi bendrauti su bendraamžiais, dalindamiesi žiniomis ir patirtimi, tapo tarptautinės bendruomenės dalimi. Ateityje ir toliau aktyviai dalyvausime tarptautiniuose projektuose, siūlančiuose alternatyvius mokymosi metodus – per patirtį, žaidimus ir kūrybines veiklas.

Nuoširdžiai dėkojame projekto kūrėjoms – mokytojoms Ionelai Cameliai Lazea iš Rumunijos ir Kalliopi-Lina Kynigopoulou iš Graikijos – už nuoširdų darbą ir atsidavimą, įgyvendinant šį įdomų ir  visiems labai naudingą projektą. Mokytojų entuziazmas ir profesionalumas mums ir mūsų vaikams padėjo ne tik pagilinti žinias apie Europos Sąjungos vertybes, pirmiausia – toleranciją, solidarumą, pilietiškumą, bet ir atrasti kodavimo pasaulį be kompiuterio. Šis projektas suteikė vertingų patirčių, kurios ilgai liks atmintyje. Dėkojame už galimybę prisidėti prie įkvepiančios iniciatyvos, padedančios ugdyti mūsų vaikų skaitmeninį raštingumą, kūrybiškumą ir supratimą apie Europą ir Europos Sąjungą, kuriai mūsų šalis priklauso.

 

Parengė

Kauno lopšelio-darželio „Pelėdžiukas“

meninio ugdymo (judesio) mokytoja ekspertė Sonata Jonauskienė

vyresnioji ikimokyklinio ugdymo mokytoja Jurgita Jankūnienė

 

 

Šioje svetainėje naudojami mūsų ir trečiųjų šalių slapukai. Jūsų sutikimas nereikalingas dėl būtinųjų slapukų, kurie padeda mums valdyti interneto svetainę ir užtikrinti jos apsaugą, naudojimo. Norėdami naudoti statistikos, analitikos ir rinkodaros slapukus, turime gauti jūsų sutikimą. Šiuos slapukus naudojame siekdami tobulinti svetainę, užtikrinti patogesnį naudojimąsi ja bei pasiūlyti jums aktualų turinį ir paslaugas. Juos galite pakeisti skiltyje „Parinktys“ arba sutikti su visų slapukų naudojimu paspaudę mygtuką „Sutikti su visais“. Savo sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Daugiau informacijos rasite: „Slapukų politika“.

Kauno bangelė
Skip to content