Dėmesingumo praktikos įtraukiojo ugdymo sėkmei: iš Barselonos į Kauno Valdorfo darželį „Šaltinėlis“
Atnaujinta: 2024-06-20 (Ketvirtadienis)
Pedagogų kvalifikacijos kėlimas yra esminis veiksnys, užtikrinantis kokybišką ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų, turinčių emocinių, elgesio ar raidos iššūkių, sutrikimų, ugdymą. Tai leidžia mokytojams geriau suprasti vaikų poreikius ir taikyti efektyvias ugdymo strategijas, kurios skatina vaikų dėmesingumą, savikontrolę, kognityvinę ir socialinę-emocinę raidą. Be to, aukštesnė pedagogų kvalifikacija padeda sukurti įtraukiančią mokymosi aplinką, kurioje kiekvienas vaikas gali tobulėti.
Erasmus+ programa yra vienas ryškiausių Europos Sąjungos sėkmės pavyzdžių, kuris remia pedagogų, švietimo pagalbos specialistų, vadovų tobulėjimą jiems dalyvaujant tarptautiniuose mokymuose. Šie mokymai suteikia galimybę ne tik įgyti naujausias žinias ir praktinius įgūdžius, bet ir plėsti profesines bei kultūrines perspektyvas. Dėl šios priežasties, Erasmus+ yra vertinama kaip programa, skatinanti inovacijas ir bendradarbiavimą švietimo srityje visoje Europoje.
Įgyvendinant Erasmus+ KA1 projektą „Sėkmingos įtraukties link pasitelkiant dėmesingumo praktikas“ (ang. „Towards successful inclusion through Mindfulness“, Kauno Valdorfo darželio „Šaltinėlis“ bendruomenė nuo 2023 m. rugsėjo mėn. pasirinko inovatyviais metodais tobulinti darbuotojų, tėvų ir vaikų socialines emocines kompetencijas, taikyti dėmesingumo (Mindfulness) praktikas ugdyme (grupės ir lauko erdvėse), tokiu būdu kuriant įtraukią, saugią ir emociškai sveiką aplinką. Darželio pedagogai, švietimo pagalbos specialistai ir vadovai (viso 10 darbuotojų) šio projekto metu dalyvauja tarptautiniuose mokymuose ir stažuotėse Graikijoje, Islandijoje, Ispanijoje ir Vokietijoje.
Norime pasidalinti patirtimi, kurią iš Barselonos parsivežė pedagogės (ikimokyklinio ugdymo mokytoja ir psichologė), dalyvavusios ten vykusiuose Europass mokytojų akademijos (Europass Teacher Academy) organizuojamuose kursuose „Įsisąmonintas dėmesingumas (Mindfulness) mokytojui: praktinis požiūris“, (2024 m. balandžio 8-13 d.).
Mobilumo metu buvo organizuojamos įvairios veiklos, kurios apėmė auditorinio tipo paskaitas, pristatančias Įsisąmoninto dėmesingumo (Mindfulness) teoriją ir praktiką, individualių ir grupinių užduočių, skirtų pažinti darbo grupės taisykles ir skatinti savirefleksiją (tokių kaip „Voratinklis” ir dienoraščio rašymas) atlikimą. Kūrybinės praktinės užduotys naudojant įvairias įsisąmoninto dėmesingumo praktikas buvo atliekamos ne tik auditorijoje, bet ir lauke, Barselonos universitete bei Nacionaliniame Katalonijos meno muziejuje. Šios užduotys apėmė įsisąmonintą kvėpavimą, vaikščiojimą, fotografavimą ir kūrybines užduotis su gamtinėmis medžiagomis. Mokymų metu buvo pristatomos ir kuriamos strategijos, kaip įgytą patirtį įtraukti į darželio veiklas: ugdymą, priemonių ir edukacinių, nusiraminimo erdvių kūrimą, santykį su vaikais, tėvais ir kolegomis Dalyviai buvo skatinami ir drąsinami neformalias Įsisąmoninto dėmesingumo praktikas taikyti ne tik darbe, bet ir kasdieniniame gyvenime. Kursai apėmė ir keletą socialinių pažintinių veiklų: ekskursiją po Barselonos lankytinas vietas, supažindinant su nuostabiais Antonio Gaudi architektūros kūriniais, Katalonijos istorija ir kultūra, pasivaikščiojant po turistų dar mažai atrastą, tačiau dėmesio vertą Gracia rajoną.
Visos kursų organizatorių siūlytos veiklos praturtino praktinėmis žiniomis ir suteikė konkrečius profesinius įrankius, tinkančius darbui su įvairaus amžiaus vaikais, jų tėvais ir mokytojais. Praktiniai užsiėmimai, skirti dėmesingumo ir streso valdymo įgūdžių ugdymui, paties pedagogo gebėjimas susireguliuoti (nusiraminti, sumažinti turimos fiziologinės ir emocinės įtampos lygį) ir padėti tai padaryti vaikui yra neatsiejama darbo su vaikais dalis. Šios strategijos padeda sukurti saugią aplinką ugdymo įstaigoje ir palaikyti vaiko, tėvų ir pedagogų emocinę sveikatą. Formalios ir neformalios Įsisąmoninto dėmesingumo (Mindfulness) praktikos yra vertingos ne tik emocinių, elgesio iššūkių valdymui, bet įgauna ypatingą vertę įtraukiojo ugdymo kontekste. Jos skatina pažinimą, mokymąsi, emocijų, elgesio valdymą, problemų sprendimą. Taip pat dėmesingumo strategijų taikymas mažina pedagogų perdegimo (taip dažno pedagogo darbe įtraukiojo ugdymo kontekste) tikimybę.
Tarptautiniai mokymai ir mobilumas suteikia dalyviams galimybę tobulėti ir dalintis patirtimi su kolegomis iš įvairių šalių. Bendradarbiavimas tarptautinėje besimokančioje grupėje (šiuo atveju tai buvo kolegos iš Italijos, Ispanijos, Lenkijos, Suomijos, Vokietijos), susipažinimas su kitų šalių švietimo sistemomis, ugdymo įstaigomis ir kolegų profesinės kasdienybės rūpesčiais ir džiaugsmais, iššūkiais ir sėkmės istorijomis buvo unikalios patirtys, kurios prisideda prie visapusiškos pedagogo kompetencijų plėtotės. Kultūrinė patirtis, įgyta bendraujant su įvairių tautų atstovais, praturtino asmeninę patirtį ir suteikė galimybę geriau suprasti ir vertinti savo tautinę tapatybę. Lygiagrečiai formuojasi ir Europos Sąjungos piliečio tapatybė, kuri leidžia jausti bendrystę su kolegomis iš kitų Europos Sąjungos valstybių, ne tik dalintis patirtimi, ieškoti bendrų sprendimų pagalbos sau ir mokiniui srityse.
Nepaisant nuo mokymų praėjusio laiko, įspūdžiai ir įgyta patirtis neišblėsta. Kursuose dalyvavusios pedagogės juos vertina kaip visokeriopai naudingus, dalijasi įgyta patirtimi su darželio bendruomene (kolegomis, tėvais). Mobilumas leido įgyti neįkainojamą įvairialypę patirtį. Profesinėje (pedagogikos, psichologijos) srityje tai reiškia ne tik teorinių žinių įsisavinimą, bet ir praktinių įgūdžių tobulinimą. Dalyvavimas mobilume poroje su kolega formavo artimesnį asmeninį ryšį, vienas kito pažinimą, skatino bendradarbiavimą, komandinį darbą, atsakomybės dalijimąsi ir sprendimų priėmimą. Lankymasis kitoje šalyje visuomet atveria duris šios šalies kultūriniam paveldui pažinti, leidžia susipažinti su šios šalies ar tautos (mūsų atveju tai buvo katalonų ir ispanų tautų) istorija, menu, gastronomija ir šalies gamta. Apsilankymas Šventosios šeimynos bažnyčioje (Sagrada Familia), įstabiame architekto Antonio Gaudi „Biblijos akmenyje“ šedevre, suteikė piligrimystės patirties, dvasinio peno ir įkvėpimo. Visos mobilumo metu įgytos patirtys prisidėjo prie asmeninio tobulėjimo, savęs pažinimo, kalbų mokėjimo, kurie yra svarbūs kiekvienam, siekiančiam augti ir tobulėti kaip asmenybei.
Galime teigti, kad patirtis, įgyta mobilume ir kursuose „Įsisąmonintas dėmesingumas (Mindfulness) mokytojui: praktinis požiūris“ ne tik atitiko, bet ir viršijo lūkesčius, suteikė motyvacijos tolesniam asmeniniam ir profesiniam augimui, dalyvavimui Erasmus+ programoje ateityje.
Mobilumuose dalyvavusiosios pedagogės yra labai dėkingos už visą įgytą patirtį ir nori padrąsinti ir pakviesti kolegas iš kitų ugdymo įstaigų pasinaudoti šios Erasmus+ programos siūlomomis galimybėmis, atnešančiomis visokeriopą naudą ne tik asmeniniame, bet ir grupės/klasės, ugdymo įstaigos, vietos bendruomenės ir šalies lygmenyse.
Vilma Narkevičienė, Kauno Valdorfo darželio „Šaltinėlis“ psichologė
„Projektas finansuojamas Europos Sąjungos lėšomis. Tačiau išreiškiamas požiūris ar nuomonė yra tik autoriaus (-ių) ir tai nebūtinai atspindi Europos Sąjungos ar Švietimo mainų paramos fondo požiūrį ar nuomonę. Nei Europos Sąjunga, nei dotaciją teikianti institucija negali būti laikoma už juos atsakinga.“
Paslaugos
- Kontaktų paieška ir struktūraSavivaldybės darbuotojų kontaktų paieška
- Civilinė sauga ir mobilizacija
- PaslaugosČia rasite savivaldybės teikiamas paslaugas
- TransportasMaršrutai, tvarkaraščiai, e. bilietas
- Asmenų aptarnavimasAptarnaujami padaliniai, asmenų aptarnavimo kokybės vertinimo anketa
- Projektiniai pasiūlymaiStatinių projektų viešinimas
- KultūraĮstaigos, konkursai, stipendijos, renginiai
- Verslas ir finansaiLengvatos verslui, leidimai, finansai ir mokesčiai, parduodamas turtas
- Korupcijos prevencijaAntikorupcijos komisija, kontaktai
- UrbanistikaTeritorijų planavimas ir statyba, žemės sklypai
- Civilinė metrikacijaSantuokos registracijos apžvalga, informacija jaunavedžiams
- ŠvietimasĮstaigos, ugdymas, premijos