Problemas moksleiviai sprendžia kurdami verslus ir išnaudodami technologijas

Kovo mėnesį šalies regionuose vyko internetinės jaunimo verslumo ugdymo organizacijos „Lietuvos Junior Achievement“ jaunųjų bendrovių parodos – „eXpo“, kuriose verslus mokyklose vystantys moksleiviai pristato savo kuriamus produktus ir siūlomas paslaugas. Realią verslo kūrimo patirtį suteikiančios programos „AcceleratorX“ konkursuose dėl geriausios jaunosios bendrovės vardo regionuose varžėsi 452 mokiniai, mokyklose įkūrę net 113 verslų. Pirmąsias vietas Vilniaus ir Kauno apskričių konkursuose užėmusių moksleivių komandų verslo idėjos išsiskyrė technologinių sprendimų pritaikymu.

Regioniniame Vilniaus konkurse pergalę pelnė jungtinė Vilniaus Vytauto Didžiojo, Mykolo Biržiškos ir „Santaros“ gimnazijų moksleivių komanda. Jaunąją bendrovę „Yuffi“ įkūrę dešimtokai Benas Volkovas, Mykolas Aškelovičius, Ernestas Raudonis ir dvyliktokas Vadim Čeremisinov vysto virtualių meniu restoranams paslaugą. „Klientai juos galėtų pasiekti savo išmaniųjų naršyklėse, telefonu prilietę ant staliukų priklijuotus NFC jutiklius (į „Bluetooth“ panaši technologija, kuri radijo bangomis perduoda duomenis iš įrenginio į įrenginį, jį palietus iki 4 centimetrų atstumu, aut. past.) ir taip maistą bei gėrimus užsisakyti be padavėjų įsiterpimo“, – apie savo verslo idėją pasakoja mokiniai.

Anot jų, toks technologijų pritaikymas kavinėse ir restoranuose sutrumpintų ilgą užsakymų procesą, taupytų tiek darbuotojų, tiek klientų laiką, sumažintų padavėjų poreikį ir maitinimo įstaigų išlaidas, didelę dalį kurių sudaro darbuotojų išlaikymas. „Prisidėtume ir prie COVID-19 plitimo stabdymo, nes virtualūs meniu pakeistų popierinius, kurie dažnai net nedezinfekuojami, taip pat tai būtų būdas sumažinti klientų kontaktą su padavėjais“, – pasakoja verslą kuriantys moksleiviai.

Paklausti, kodėl sumanymas inovatyvus, moksleiviai savo verslo idėjos stiprybe įvardija nebrangių, tačiau efektyviai problemas sprendžiančių technologijų pritaikymą. „Lietuvoje panašių sprendimų daug nėra, o jei ir lygintume su konkurentais, išsiskirtume savo idėjos atvirumu pasauliui“, – teigia jaunieji verslininkai.

Moksleiviai pasakoja konkurse plačiau pažvelgę į savo verslo ateitį, pakoregavę jo vystymo strategiją, išsianalizavę rinką, aiškiau išsigryninę rizikas. „Į tolimesnę veiklą žvelgiame pozityviai ir drąsiai. Tikime, kad pakeisime kasdienį restoranų gyvenimą“, – pasiektais rezultatais didžiuojasi jaunieji verslininkai. Taip pat jie džiaugiasi galimybe tobulinti verslumo ir finansinio raštingumo įgūdžius. „Tai atveria duris į gyvenimą, suteikia galimybę pačiam įkurti verslą ir siekti savo išsikeltų tikslų!“ – sako mokiniai.

Pirmąją vietą konkurse užėmusią komandą „Yuffi“ apdovanojo „Lietuvos Junior Achievement“ strateginis poveikio investuotojas SEB bankas.

Gyvename įdomiu periodu, kai pandemijos keliami iššūkiai skatina dar daugiau laiko praleisti virtualiame pasaulyje – tokiu būdu mes dirbame ir bendraujame, apsipirkinėjame, sužinome naujienas ir mokomės. Džiugu, kad ši situacija padidino finansinio raštingumo mokymosi prieinamumą, todėl dalyvauti įvairiose tarptautinėse konferencijose bei programose gali ir mažesnių miestelių vaikai. „eXpo“ paroda – būtent tokia galimybė. Kaip parodė pavyzdžiai, jauni žmonės šios programos metu įvaldo naujausias technologijas, finansinio raštingumo, antreprenerystės ir komandinio darbo pamokas pritaiko praktikoje, pasinaudodami verslo, visuomenininkų ir švietimo atstovų patarimais. Tokia mentorystė – geriausia investicija, kurios grąžą vėliau pajusime visi. Todėl, kaip ir iki šiol, savo patirtimi ir žiniomis prisidėsime prie šių jaunų žmonių bei jų iniciatyvų augimo“, – sako Sonata Gutauskaitė-Bubnelienė, SEB banko valdybos narė, SEB Baltijos šalių tarnybos mažmeninės bankininkystės vadovė.

Antrosios vietos prizininkus, Vilniaus jėzuitų gimnazijos jaunosios bendrovės „Moki Doki“ narius, vystančius moksleivių korepetitorių paslaugą, pasveikino Vilniaus miesto savivaldybės atstovai. Trečiąją vietą užėmusiai internetinę sostinės pažinimo svetainę kuriančiai Vilniaus licėjaus komandai „Kur?“ prizą įsteigė „Mediapark“. Vilniaus regioniniame jaunųjų verslininkų konkurse apdovanota ir geriausia jaunoji bendrovė 5–8 klasių kategorijoje, kuria tapo Vilniaus Balsių progimnazijos moksleivių komanda „OVERSIZELIONS“. Jaunatviško dizaino, padidinto dydžio džemperiais prekiaujantiems mokiniams prizą įsteigė „PEPCO“.

Savo verslus pristatę Kauno moksleiviai taip pat pasižymėjo inovatyviais sprendimais. Regioniniame geriausių Kauno jaunųjų bendrovių konkurse pirmąją vietą pelnė šeši Kauno technologijos universiteto gimnazijos vienuoliktokai: Gustė Vaivilavičiūtė, Erika Pranevičiūtė, Ugnė Miničiūtė, Benedict Martinas Magee, Vytis Čepaitis ir Joris Pevcevičius. Susibūrę į komandą „Kopo“, moksleiviai kuria Lietuvoje dar neegzistuojančią internetinę mokymosi platformą, jungiančią mokomųjų dalykų specialistus ir pagalbos ieškančius mokinius.

Teiksime galimybes mokiniams, kai reikia pagalbos „čia ir dabar“ arba pasirinktu laiku, asmeniškai susitikti su pasirinkto mokomojo dalyko specialistu virtualioje erdvėje. Mūsų platformoje mokiniai galės susipažinti su skirtingų dalykų specialistais ir jų mokymo metodikomis, sau labiausiai tinkantį korepetitorių pasirinkti iš bet kurio Lietuvos kampelio. Taip pat lengvai ir greitai gauti pagalbą, nes į pamoką su mokytoju susijungti bus galima jau 30 minučių po rezervacijos“, – apie savo verslo idėją pasakoja jaunieji kauniečiai.

Anot verslo kūrėjų, tai bus ne tik moksleiviams, bet ir mokytojams patogi platforma, nes nurodę savo laisvas darbo valandas, jie galės papildomai mokyti jiems patogiu laiku, taip pat užsidirbti pinigų, patobulinti savo darbo metodiką ir susipažinti su naujais mokiniais. Jaunųjų verslininkų kuriamoje svetainėje mokyti galės ne tik jau dirbantys mokytojai, bet ir studentai, taip pat visi, norintys tuo užsiimti laisvalaikiu ir galintys pateikti savo tapatybę ir išsilavinimą patvirtinančius dokumentus. Taip, anot moksleivių, būtų užtikrinama ugdymo kokybė.

Verslo idėjos vystymo jaunuoliai ėmėsi pastebėję tokios paslaugos poreikį patys, kaip mokiniai, taip pat įžvelgę paklausą rinkoje, ypač karantino metu, suprastėjus mokymosi kokybei ir išryškėjus ugdymo spragoms. Korepetitoriaus poreikis paskutinį vakarą prieš kontrolinį darbą, pagalba vienai pamokai, sudėtinga korepetitorių paieška už savo mokyklos ribų, maža jų pasiūla ir neprieinamumas mažesniuose miesteliuose, per didelį įkainiai – tai problemos, kurioms moksleiviai nerado sukurto sprendimo ir kurias nori išspręsti. „Norėdami padėti tiek moksleiviams, tiek visiems, norintiems mokytis, tiek ir mokytojams, mes stengiamės sukurti kuo kokybiškesnį produktą, kuriuo naudotis norėtume ir patys“, – teigia moksleiviai.

Kauno regiono konkursą laimėjusi komanda teigia, kad verslumas ir finansinis raštingumas svarbus šiandienos moksleiviams ir mano, kad šių įgūdžių ugdymui skiriamas per mažas dėmesys. „Su pinigais susiduriame jau nuo pat mažens. Supratimas, kad kažkada patys turėsime dirbti, užsidirbti, mokėti mokesčius, imti ir grąžinti paskolas ir nieko nebus nemokamo ateina taip pat palyginus anksti. Ir nors mus moko apie platų profesijų pasirinkimą, todėl žinome, kaip galime pinigus uždirbti, greičiausiai ne visi, o ypač mokyklinio amžiaus vaikai, žino, kaip vėliau protingai ir tinkamai su jais elgtis. Kažkodėl visuomenėje priimtina, kad tai yra savaime gyvenime išmokstamas dalykas ir tam edukacija nėra būtina“, – samprotauja balandžio mėnesį savo platformą paleisiantys komandos „Kopo“ nariai.

Pirmąją vietą Kauno regioninėje jaunųjų bendrovių „eXpo“ laimėjusiai komandai „Kopo“ prizą įsteigė SEB bankas. Antrąją vietą pelniusią Kauno „Saulės“ gimnazijos mokinių komandą „Kambuča“, gaminančią fermentuotos arbatos gėrimą kombučią, apdovanojo Kauno miesto savivaldybės Švietimo skyrius. Trečiąją vietą pasidalino net dvi komandos. Kauno Kovo 11-osios gimnazijos jaunąją bendrovę „Lithuania’s esports“ ir Kauno „Saulės“ gimnazijos jaunąją bendrovę „SAVAS eSports“, organizuojančias profesionalius kompiuterinių žaidimų – esporto renginius ir turnyrus, pasveikino „NT tarnyba“. Kaip ir Vilniaus, Kauno regione taip pat apdovanoti jaunesnieji. Geriausia jaunąja bendrove 5–8 klasių kategorijoje tapo Kauno Veršvų gimnazijos moksleivių komanda „Tirpstančios emocijos“, gaminanti natūralias ir ekologiškas vonios

bombas su eteriniais aliejais. Mokinius su pasiekimais pasveikino Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos atstovai.

Lietuvos Junior Achievement“ yra švietimo organizacija, jaunimo antreprenerystės ir finansinio raštingumo ugdymo programų lyderis Lietuvoje. Organizacijos programas finansuoja privatūs rėmėjai ir fondai: strateginiai poveikio investuotojai SEB bankas ir „Moody‘s“ bei strateginiai investuotojai „UPS“ ir „Narbutas“. Daugiau informacijos apie organizaciją rasite svetainėje.

Daugiau informacijos:

Žygimantas Mitkus

Lietuvos Junior Achievement / Komunikacijos koordinatorius

El. p.: [email protected]

Facebook

www.lja.lt

Šioje svetainėje naudojami mūsų ir trečiųjų šalių slapukai. Jūsų sutikimas nereikalingas dėl būtinųjų slapukų, kurie padeda mums valdyti interneto svetainę ir užtikrinti jos apsaugą, naudojimo. Norėdami naudoti statistikos, analitikos ir rinkodaros slapukus, turime gauti jūsų sutikimą. Šiuos slapukus naudojame siekdami tobulinti svetainę, užtikrinti patogesnį naudojimąsi ja bei pasiūlyti jums aktualų turinį ir paslaugas. Juos galite pakeisti skiltyje „Parinktys“ arba sutikti su visų slapukų naudojimu paspaudę mygtuką „Sutikti su visais“. Savo sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Daugiau informacijos rasite: „Slapukų politika“.

Kauno bangelė
Skip to content